10 Tips voor een betere nachtrust

Je nachtrust is veel belangrijker dan we denken. Het heeft zelfs effect op je uiterlijk & innerlijk ! Slaap tekort zorgt voor minder concentratie vermogen, een verminderd immuunsysteem, en zorgt voor snelle veroudering van de huid! Je leest het goed! Veroudering van de huid! 😮 Een aantal van deze symptomen kan je al ervaren na één nacht slecht slapen. Natuurlijk heb ik zelf ook wel eens problemen gehad met het in slaap komen. Ik vind het verschrikkelijk irritant als ik nog wakker ligt en maar lig te draaien en te woelen om in slaap te komen. Vandaag deel ik met jullie mijn tips die ik gebruik voor een goede nachtrust! Ik maak onderscheid tussen ontevreden zijn over slapen, slaap problemen en slaapstoornissen. Vandaag richt ik mij alléén op het bevorderen van een betere nachtrust. Ik geef een aantal tips die je kunnen helpen om beter in slaap te kunnen komen! En waardoor je sneller in slaap valt en kan genieten van een langere nachtrust. 😀

Vaak is het onwetendheid waarvan we als mensen niet weten wat slecht is om in slaap te komen. De eerste stap voor een betere nachtrust is om tips en kennis op te doen over wat goed is voor je nachtrust.

1.Relax!IMG_4263 
Leg voordat je gaat slapen alle social media kanalen plat. Waarom? Tv kijken, computeren, internetten zorgt voor teveel hersenactiviteit, wat je dus nog voor het slapen wakker kan houden. Probeer minimaal een uur voor het slapen gaan geen actieve dingen te doen. Klinkt misschien saai, maar het werkt echt! Lezen is rustgevend en helpt prima om tot rust te komen voordat je gaat slapen.

2.Neem een warme bad of douche
Een warme bad of douche helpt om de spieren te ontspannen. Met wat lavendel in je bad voel je je super relaxed!

IMG_4379

3.Beweeg!
Voldoende lichaamsbeweging zorgt voor ontspanning, waardoor je beter kunt slapen. Wat dacht je van een avondwandeling! Relaxed, gezond en bevordert de slaap.

4.Eten & Drinken
Alcohol, koffie en andere energiehoudende dranken zorgen ervoor dat je minder makkelijk in slaap kan komen. Van alcohol kom je misschien goed in slaap, maar het zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en daardoor sneller wakker wordt. Ook laat eten in de avond zet je lichaam laat in de avond nog aan het werk, waardoor het lichaam actief bezig is en jij moeilijk in slaap komt.

5.Licht
Zorg ervoor dat als je gaat slapen dat je slaapkamer goed donker is. Licht kan je namelijk wakker houden.

6.Ritme
Zorg ervoor dat je een vast ritme maakt. Ga op vaste tijden slapen en sta op op vaste tijden. Hierdoor went je lichaam zich aan de tijden dat je gaat slapen en wilt opstaan.

7.Warme melkIMG_4340
Als klein kind kreeg ik van oma en mama al warme melk voor het slapen gaan. Het is geen fabel! Warme melk bevordert de aanmaak van Melatonine. Dit is een natuurlijk slaaphormoon.

8.Frisse lucht
Zorg voor voldoende ventilatie en schone lucht in de slaapkamer. Ook de temperatuur is belangrijk om goed in slaap te kunnen komen. Te warm en te koud is beide niet fijn! 16 graden is de ideale temperatuur.

9.’s avonds minder drinken
Probeer twee uur voor het slapen gaan niet meer te drinken. Niets is vervelender dat je om de haverklap wakker wordt om naar de toilet te gaan. Drink daarom genoeg overdag en beperk het drinken tot twee uur voor het slapen gaan.

IMG_426110.Stress!

Stress is een wakker houder! Als van alles zorgen, to do lijstjes en afspraken door je hoofd blijven gaan…schrijf ze op! Zo kan je deze dingen van je afschrijven en los laten, waardoor je lichaam tot rust komt en je kan gaan slapen. Hou eventueel een notitieboekje bij je nachtkastje, zodat je het kan opschrijven als weer iets stressgevends opborreld waar je over kan gaan malen.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt gehad, zodat jij met deze tips misschien wel beter in slaap kan komen! 😀 Slaap lekker!! Xx Nathalie 

IMG_4388

Bron

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *